RSS

Apabila Gagal Bercinta.



"Putus sudah kasih mesra antara kau dan aku, kalau dulu akulah segalanya, ..namun kini aku.....sendiri"

Assalammualaikum & Salam Sejahtera semua. Agak lama rasanya tidak menulis entry yang agak serius. Kali ni hendak sangat menyampaikan beberapa tips kepada insan yang patah hati kerana cinta. 

Bukan semua kisah cinta akan berakhir dengan kemanisan, kalau ada pun hanya boleh di lihat melalui sebuah filem cinta yang penuh dengan mainan emosi.

Apabila gagal bercinta, apa harus dilakukan?

Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang

Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.


 3. Ubah penampilan

Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.

Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru

Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih

Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan

Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.



Cinta bukan hanya datang sekali, ianya akan datang dan pergi begitu sahaja. Jangan memandang hanya keindahan hari ini. Apabila hendak bercinta, ukirlah dihatimu 






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 komen:

saidahtul berkata...

Nice info... thanx.. ni yg nak di bace ni.huhu

myra berkata...

nak ubah gaya mcm mane ye? kalu dulu x pandai mekap..skg dah rajin mekap .. puas hati aku bile ex aku asyik tgok aku je.. dulu aku x lawa dia x pduli.

syima cute berkata...

aku nak jugak memilih..hahahaha..nak kayo,, hensom dan bergayo.. apa ku kesah

lea berkata...

putus cinta = sakit. huh!

fatinmmj berkata...

fuhhh...bst ni...dptlah..sdikit info..psl bnd2..mcm ni..heheh....=)...

fatinmmj

Anne Boleyn berkata...

anggap je lah tak de jodoh.. klu ada, ada lah tu nnati. cuma tak tau bila jerr. btw, apa kenangan dengan lagu 'now and forever' tu. tak mau share kah di sini? :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...