RSS

Nak bercinta ke Nak Berzina?

Nak bercinta ke atau nak berzina? Pasti ramai yang kata "of course lah nak bercinta".. TAPI selepas dah bercinta tu pasti nak berzina. Betul tak? Ada yang kata betul dan ada yang kata tidak. Bergantung kepada perspektif diri sendiri bagaimana anda menilai sesebuah percintaan itu.



"Well, zaman dah moden apa kes nak malu-malu? Rilekslah bro, zaman bujang bukan selalu, masa nilah nak merasa semua" Sedap je mulut budak-budak zaman sekarang ni kan bila kita tanya bab-bab macam ni. Kalau lelaki saja yang bersifat macam ni agak normal di dengar, ini tak, anak gadis pun dah terpesong pemikiran mereka disebabkan pengaruh sosial yang negatif.

Mak bapa hantar ke sekolah supaya jadi anak yang berguna, pandai jaga diri, jaga maruah diri, jaga maruah keluarga , berdikari, berdisiplin , bertamadun dan berpandangan masa hadapan. "Bagusnya anak aku seorang ni" ayat ni biasa di dengar di setiap mulut ibu bapa tapi sebagus mana sebenarnya anak-anak mereka apabila berada diluar rumah? Kadang-kadang aku sendiri pun bukanlah sebaik yang mak bapa aku harapkan , tetap ada cacat celanya tapi taklah sampai nak memusnahkan kepercayaan yang telah diberikan kepada aku oleh mereka selamani. Betul tak? 

Agak lucu tapi amat memalukan bila di hadapan mak bapa pegang awek pun tak berani. Kononnya "haram" , tak boleh bersentuhan sebab belum berkahwin, walhal bila mak bapa tidak ada di hadapan mata bukan sahaja tangan yang di pegang tapi semua yang haram sudah boleh menjadi "Halal". Benda yang tak mungkin terjadi pasti akan terjadi apabila kedua-dua 'mempelai' merasa keseronokan belaian dan kata-kata manja.

Nak bercinta ke nak berzina? Skop ni agak besar sebab zina bukan sahaja melibatkan hubungan seks bahkan zina juga wujud melalui hati, mata, tangan dan pelbagai lagi yang sudah termaktub di dalam agama islam. Walau bagaimana pun mari kita sama-sama fikirkan secara umum.( kerana bukan semua pembaca blog ini beragama islam). 

Apa pendapat anda berkenaan cinta zaman ini? Nak bercinta ke nak berzina? Nak elakkan? Bagaimana?

Sedikit pandangan cara mengatasi zina

1. Adalah lebih baik apabila keluar "dating" elakkan diri daripada duduk di tempat yang sunyi dan tidak ada orang. Kalau boleh "dating" depan mak bapa lagi baik, bawa keluarga jalan bersiar-siar.

gambar- walaupun tidak seksi tetapi tetap manis dari pandangan mata.

2. Kepada yang bergelar perempuan, walaupun zaman sekarang pakaian mesti nak ikut trend, tapi jangan lupa untuk menutup aurat. Elakkan pakaian yang menonjolkan bentuk tubuh badan. (Pandangan mata lelaki mudah tertawan dengan tubuh yang menggiurkan dan pastinya menimbulkan niat lain). Kalau yang tak pakai tudung pakailah baju yang tidak mendedahkan bahagian-bahagian sensitif dari pandangan mata lelaki.

3. Suka layari internet? Mesti ada yang gemar melayari laman web lucahkan? Elakkan diri daripada aktiviti tidak sihat ini. Ianya bukan sahaja merosakkan mata dan minda bahkan bakal merosakkan maruah diri anda sendiri.

4. Berkawanlah dengan rakan-rakan yang mempunyai personaliti dan gaya hidup yang baik. Ianya bukan sahaja membantu anda berubah lebih baik bahkan secara tidak langsung anda menjadi lebih maju dan berfikiran rasional.

5.Ingatlah di hari tua mu. Cuba bayangkan satu hari nanti apabila anda sudah mempunyai anak remaja, adakah anda ingin melihat anak anda juga mengikuti jejak langkah anda? Fikir-fikirkan.

Apa pula pendapat anda?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 komen:

radiah berkata...

tak tau nak komen apa..hahaha.. harap2 anak aku x tgolong dgn budak2 mcm tu nanti..huhuuuu

melati rosa berkata...

Depan mak bapak "pijak semut pun tak mati".. hahaha....

nabilah_2908 berkata...

hmm...betul tu...

zmn sekrg ni mmg susah nk tgk couple dating dpn parents..huhu.. :)

thnks cz sudi follow APA KATA HATI...keep in touch ya.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
POP OUT ADS

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...