RSS

5 Tips Dalam Berpasangan


1. Saling Mempercayai

Setiap pasangan kekasih mestilah mempunyai sikap ini. Anda mestilah mempercayai kekasih anda dari setiap aspek. Samada dari segi percakapan , pemikiran mahupun perbuatan yang dilakukan oleh si dia.

2. Saling memahami

Fahami diri kekasih anda. Sekiranya anda mengajak si dia keluar , makan bersama atau pergi menonton wayang dan sebagainya, dan si dia menjawab "tak nak", "tak mahu" biarkanlah si dia. Maksud di biarkan adalah jangan di paksa-paksa si dia untuk menuruti semua kemahuan kita. Fahami kenapa si dia bertindak sedemikian, mesti ada sebab yang munasabah di setiap keputusannya. Maka hormati dan fahamilah pasangan kita.

3. Bertolak ansur

Setiap laut akan ada pasang surutnya, begitu juga dengan pasangan yang bercinta.  Tidak akan dinamakan berpasangan sekiranya tidak ada pertelingkahan atau sedikit kurang ajar. Di sini anda haruslah bertolak ansur dengan si dia dan menurunkan sedikit ego anda dem menjaga hubungan yang panjang. Jangan mengharapkan si dia bertolak ansur dulu, anda kenalah mulakan langkah kanan. Jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama si dia yang menyampah dengan anda. (^_^)

4. Kejujuran

Ketika berpasangan hendaklah jujur, tidak kira waktu dan dimana anda berada. Kejujuran bukan sahaja dengan pasangan kita bahkan ianya amat penting kepada semua insan yag berada di sekeliling kita.

Jujur dalam berpasangan adalah anda tidak berkata dusta, tidak bohong, dan tidak mengkhianati amanah cinta yang telah kita miliki.  Beringat!! Sekiranya anda mendapati si dia tidak jujur dengan anda, janganlah pula anda membalas dendam dengan membabi buta tanpa berbincang dan mendapatkan penjelasan yang sejujurnya daripada si dia. Si dia tetap manusia yang akan sentiasa lalai dengan hasutan keduniaan.

5. Kesetiaan

Apabila anda berpasangan, kesetiaan adalah merupakan faktor yang amat di ambil kira. Janganlah anda melirikkan mata anda untuk melihat "cinta ketiga" lagi. Ingatlah, si dia sudah memberikan sepenuh kepercayaannya kepada anda untuk menjaga hubungan untuk bersama selama-lamanya. Sentiasalah melatih diri anda untuk berkata "tidak" kepada dugaan-dugaan cinta ketiga yang bakal menghancurkan hubungan cinta anda.



"Jodoh pertemuan adalah ketentuan Tuhan. Namun kita sebagai hamba-Nya haruslah menjaga kesucian sesebuah cinta itu agar cinta kita di rahmati dan dapat disatukan sehingga ke syurga. "

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...