RSS

Mengapa ada perpisahan?



Salah satu kata yg paling berat untuk dikatakan dan dengarkan adalah kata ‘perpisahan’. Mudah untuk dituliskan, namun begitu berat untuk dihadapi. Namun, mungkin bila tidak ada kata perpisahan, tidak akan ada kata pertemuan. 

Kedua kata itu adalah 2 hal yg tidak sesekali dapat dipisahkan. Bila ada pertemuan pasti akan ada perpisahan. 

Tatkala Nabi Adam AS diciptakan dan menemukan dirinya berada di syurga, beberapa saat kemudian dia harus rela berpisah dengan syurga yang penuh kenikmatan. Nabi Adam AS hijrah ke dunia yang unik, penuh warna dan pandangan  indah.

Inilah mungkin awal mula sejarah kata pertemuan dan perpisahan dalam sejarah kita didunia.
 
Apabila pertemuan dan perpisahan ini terus terjadi dalam kehidupan seseorang dan dalam sejarah peradaban manusia kerana kedua kata itu memang mesti ada ketika manusia ada. 

Tidak kira Siapapun dia, dia harus mengalaminya. Pertemuan biasanya diwarnai dengan hal-hal yg indah dan membahagiakan. Perpisahan lebih banyak dihiasi dgn kesedihan, keharuan dan linangan air mata. Tidak mungkin keadaan ini akan terbalik. 

Pertemuan adalah awal dari sesuatu yg baru, tapi perpisahan bukanlah akhir dari segalanya. Belajarlah mengenali erti kesilapan...kerana ia bakal memberikan kamu nikmat yang hanya kamu rasai.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 komen:

Tanpa Nama berkata...

so sad..thanx

fakrul berkata...

Aku pernah di tinggalkan dan sehingga kini aku masih dibuai mimpi2 kami bdua... apa harus ku lakukan?..aku masih saygkannya.. namun dia sdh berpnya..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...